نوشته شده توسط : میثم اکبری

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی(پومیس یا اسکوریا) نوعی سنگ آتشفشانی است که بر اثر حرارت زمین در لایه های زیرین تشکیل شده و با فوران آتشفشان به سطح زمین می رسد. این سنگ گداخته در اثر ارش باران سرد شده، گاز درون آن خارج شده و ماهیت منحصر به فرد معدنی پیدا کرده و با نام پوکه معدنی شناخته می شود.
هنگامی که پوکه معدنی کشف شد؛ استخراج کنندگان را حیرت زده کرد! چرا که سنگی را پیدا کردند که اصیل ترین ویژگی سنگ، یعنی سنگین بودن و چگالی بالای آن را، نقض می کرد. ماده ای متخلل باوزنی بسیار پایین و استحکامی بسیار زیاد و همچنین بسیاری ویژگی های کاربردی دیگر که باعث محبوبیت و استفاده روز افزون این سنگ می شد.
هم اکنون؛ همانگونه که به احتمال زیاد دیده اید؛ این روز ها در ساختمان سازی و انواع پروژه های ساخت و ساز؛ از پوکه معدنی استفاده می کنند.
معدنی بودن پوکه به دلیل مواد معدنی زیادی است که داخل این سنگ محبوس شده اند و کاربرد این سنگ معدنی را در پروژه های کشاورزی نیز، پر رنگ کرده است.

ویژگی های پوکه معدنی

 

ویژگی های خاص پوکه معدنی باعث می شود به عنوان یک ماده معدنی پرکاربرد برای پیمانکاران و کشاورزان شناخته شود. از مهم ترین ویژگی های پوکه معدنی شامل؛ غیرقابل احتراق بودن، رسانایی ضعیف، استحکام بالا، وزن سبک، عایق بسیار خوب در برابر گرما، سرما و صدا، مقاوم در برابر رطوبت و غنی بودن از مواد معدنی، می باشد.

انواع پوکه معدنی


پوکه معدنی به دودسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می شود.

پوکه ساختمانی :

 

پوکه ساختمانی همان گداخته های آتشفشانی و در رنگ های سفید و خاکستری است و در انواع پوکه عدسی، پوکه بادامی، پوکه فندقی، پوکه ماسه ای، پوکه نخودی و سنگ پا در بازار یافت می شود. پوکه ساختمانی به صورت طبیعی و از دل آتش فشان ها بیرون می آید و استخراج آن نیز در محلی مجاور یا نزدیکی آتش فشان می باشد. مناطقی که کوه های فعال داشته اند؛ اغلب از این پوکه معدنی استفاده می کنند؛ چرا که فراوانی پوکه ساختمانی در این مناطق بسیار زیاد است. 
البته این نکته نیز حائز اهمیت است که قبل از استخراج پوکه معدنی ، باید مروبیت آن نیز تست شود! چرا که پوکه های معدنی نیز وجود دارند که پروسه تشکیل آنها ناقص بوده و از استاندارد های پوکه معدنی ساختمانی برخوردار نمی باشند.

پوکه صنعتی :


این پوکه محصول کارخانه ای است. پس از صاف کردن خاک رس و ترکیب کردن آن با آب، ورز داده می شود و در کوره  تحت گرمای مناسب، خشک می شود. پوکه صنعتی وزن کم، عایق صدا و قساد ناپذیر است، یعنی تقریبا شباهت زیادی به پوکه معدنی ساختمانی دارد، اما سطی صاف تر و مواد معدنی کمتری نسبت به پوکه طبیعی دارد.
همانگونه که گفتیم پوکه صنعتی، محصول کارخانه ای می باشد؛ در نتیجه نیازی به استخراج از کوه های آتش فشانی ندارد، این مورد باعث کاهش هزینه های استخراج و حمل پوکه می شود، در نتیجه تولید پوکه معدنی صنعتی، نسبت به پوکه معدنی ساختمانی، کم هزینه تر است.

کاربرد پوکه معدنی

 

پوکه معدنی به دلیل ویژگی های خاص خود کاربرد های بسیاری دارد. از مهم ترین کاربردهای آن می توان به صنعت بتن سازی، قلمه زنی، ساخت سد، عایق بندی(صدا و حرارت)، صنعت پزشکی، ریشه زنی، کشاورزی و افزایش رشد گیاهان، نساجی، تصفیه خانه ها، جایگزین مناسب برخی کود های شیمیایی، لوازم آرایشی بهداشتی، حفظ کیفیت خاک و ... اشاره کرد. از جمله کاربرد های دیگر پوکه معدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیب بندی کف و سقف ساختمان ها
  • کاهش وزن سازه های ایجاد شده
  • برای حفظ و ایمن سازی ساازه ها
  • برای ساخت آبنماهای مصنوعی
  • در مقاوم و عایق سازی قصمت های پر سر و صدای ساختمان

منبع:https://pke-buy.com/



:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1047
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : میثم اکبری

هزینه ترخیص کالا از گمرک عمدتا شامل مبالغی می شود که در پروسه ی عملیات گمرکی اخذ می شود. از جمله هزینه های گمرکی می توان به هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی،کارشناسی کالاو... اشاره کرد که بایستی به عنوان هزینه ترخیص  برای هر کالا توسط صاحب کالا پرداخت شود. هزینه های گمرکی فوق به شکل مستقل و مجزا از حقوق ورودی دریافت می شوند.

هزینه ترخیص شامل هزینه های گوناگونی است که اطلاع از آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. گاهی اوقات به دلیل هزینه های بالای ترخیص کالا، بازرگانان و تاجران مجبور می شوند کالاهای خود را برای مدت زمان طولانی تری در انبارهای گمرک نگه دارند که این خود موجب افزایش هر چه بیشتر هزینه ترخیص کالا از گمرک می شود. به همین علت لازم است که پیش از ورود به عرصه ی واردات و صادرات کالا از هزینه های لازم جهت ترخیص کالا از گمرک مطلع شوید.

ذکر این نکته ضروری است که هزینه ترخیص  و تمامی هزینه های مرتبط با واردات کالا در همه گمرکات کشور دقیقا یکسان می باشد و مطابق با قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران وصول می گردد.

مقصود از هزینه های گمرکی در واقع مبالغی هستند که بایستی برای خدمات ارائه شده توسط گمرک پرداخت شود. این خدمات شامل: بارگیری، تخلیه، باربری، انبارداری، تعرفه های آزمایشگاهی، کارشناسی ها و ... می شوند. همه این هزینه ها توسط هیئت وزرا تعیین گردیده و به گمرک کشور ابلاغ شده است و سازمان گمرک موظف است بر اساس همان تعرفه ها از بازرگانان و صاحبان کالامبالغ مورد نظر را دریافت کند. چند مورد از این هزینه ها به بخش های دولتی و چند مورد دیگر به بخش های خصوصی مربوط می شوند که نهاد گمرکی موظف به وصول آنها می باشد. به منظور ترخیص و تحویل‌ کالا پرداخت تمامی این هزینه ها الزامی می باشد. هزینه ترخیص کالا از گمرک به طور کلی شامل مواردی می باشد که در ادامه چند مورد از مهمترین آن ها را بررسی می کنیم. از جمله سوالاتی که بسیاری از بازرگانان در ذهن خود دارند این است که کالاهای وارداتی آن ها برای ترخیص چه میزان هزینه در بر خواهد داشت تا در این صورت آن ها انتظار مشخص و برنامه ریزی دقیقی از وارداتشان داشته باشند.




هزینه ترخیص کالا از گمرک

 

انبارداری و هزینه ترخیص کالا از گمرک

 

 

توجه داشته باشید که اگر هنگام انجام هماهنگی های لازم جهت حمل و نقل، هزینه انبارداری را در آن لحاظ نکرده باشند، بایستی این هزینه را پیش ترخیص کالا از بندر پرداخت نمایید. همچنین این هزینه متناسب با حجم و مقدار محموله کالای شما متفاوت خواهد بود. هزینه ی دیگری نیز به اسم دموراژ وجود دارد که در صورت عدم ترخیص محموله شما پیش از یک تاریخ معین بایستی بپردازید

وارد کنندگان و تجار جهت ترخیص محموله خود در گمرک اظهارنامه ای را تکمیل می کنند که در اظهار نامه ی مذکور، شماره تعرفه کالا که در واقع همان کدینگ کالا است در BOX33 و  BOX34 ذکر می گردد. در صورتی که تعرفه کالا صحیح ذکر نگردد، طبق ماده 27 قانون امور گمرکی جمهوری اسلامی ایران،وارد کننده کالا جریمه خواهد شد.






هزینه ترخیص کالا
 

حقوق و عوارض ورودی

 

این هزینه ها شامل هزینه های تقریبی خدمات گمرک می باشد. هزینه های گمرکی که برخی از آن ها ذکر شد به صورت مستقل از حقوق ورودی اخذ می شوند. حقوق ورودی جهت ترخیص کالا از گمرک شامل سود بازرگانی و 4 درصد ارزش گمرکی می باشد که توسط نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می شود. پرداخت هزینه ترخیص کالا از گمرک برای روند قطعی واردات کالا می باشد. به طور مثال 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزو حقوق ورودی کالا می باشند. 

شایان ذکر است که حقوق و عوارض ورودی تنها در گمرکات ایران دریافت نمیشود بلکه در کل کشور های دنیا از بازرگانان و تجار این عوارض اخذ می گردد و در حقیقت می توان ادعا کرد که یک اصطلاح بین المللی می باشدکه حقوق گمرکی و مالیات و عوارض ورود کالا را شامل میشود.

ارزش کالای ورودی: به منظور تکمیل نمودن اظهارنامه گمرکی بایستی ارزش کالای ورودی را در آن ذکر نمود که عبارت است از: 
 

•سیف کالا: قیمت خرید کالا همراه با هزینه هایی نظیر بیمه، بارگیری و حمل و نقل

•هزینه هایی چون واریز برات، افتتاح اعتبار، حقوق استفاده از امتیاز نقشه و...

•و همه هزینه های متعلق به کالا که تا زمان ورود آن به اولین گمرک لحاظ می گردد.
 

همه هزینه های فوق بر اساس نرخ ارز و اسناد خرید صاحب کالا محاسبه می شود. در رابطه با آن دسته از کالا هایی که از ارائه ی سیاهه خرید در اظهارنامه گمرکی خودداری می شود، ارزش کالا مطابق با ارزش آن در کشور مبدا محاسبه می شود.

همچنین توجه داشته باشید که هزینه ی انبار از لحظه ورود محموله یا کالا به گمرک و دقیقا از زمان تحویل آن به انباردار تا زمان ترخیص کالا از گمرک، محاسبه می گردد و مقدار این هزینه کاملا به مدت زمان انبارداری، نوع انبار و مقدار و حجم کالای شما دارد.

هزینه بیمه: نرخ بیمه کالا به فاصله مبدا تا مقصد، نوع خطرات احتمالی، نوع و جنس کالا و همچنین درصد آسیب پذیری و وسیله حمل آن بستگی دارد.




هزینه گمرکی
 

 

فرایند ترخیص کالا به تمامی اقداماتی تلقی می گردد که مطابق با آن، کالایی مجوز ورود یا صدور را دریافت می‌ کند. اصلی‌ترین  و معروف ترین محل جهت ترخیص انواع کالا،  گمرک می باشد که کالاها پس از ورود به آن و طی مراحلی، مجوز لازم جهت ورود یا خروج از کشور را اخذ می‌کنند.  توجه داشته باشید که عمدتا مراحل محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک اندکی پیچیده و تخصصی است و نیازمند کارشناسانی مسلط به دانش گمرکی می باشد. به همین علت پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر و نیز محاسبه هزینه های مربوط به ترخیص و واردات کالا با کارشناسان این امر در شرکت ها و نهادهای ترخیص کالا مانند طاها فیدار خلیج فارس در ارتباط باشید.

منبع: http://tahakhalij.ir/



:: بازدید از این مطلب : 1033
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : میثم اکبری

تاریخچه ی قفل ها از قفل های مکانیکی تا قفل درب ضد سرقت و قفل الکترونیکی:

قفل ها یکی از اجزای درب ضد سرقت مورد استفاده در آپارتمان ها می باشند که وجود این قفل ها باعث ایمن شدن این در ها شده است. اگر بخواهیم به پیشینه ی قفل ها بنگریم به زمان های خیلی دور خواهیم رسید زیرا عمل سرقت در هر زمانی دیده شده و انسان ها برای جلوگیری از این عمل توسط سارقین، اقدام به ساخت و استفاده از قفل ها می کرده اند. این اقدامات ضد سرقت همراه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در حال پیشرفت می باشد. ابتدایی ترین و مهمترین اقدام ضد سرقت قفل درب ورودی است که اکنون به قفل درب ضد سرقت مشهور است. در چین باستان، در اوایل سال ۳۰۰۰ قبل از میلاد، از قفل های چوبی استفاده می شد که روی ساختمان های چوبی قفل نصب شده بود. در آن زمان ساختار قفل بسیار ساده بود و بدنه ی سخت چوبی نقش ضد سرقت را ایفا می کرد که پشت درب در موقعیت مناسبی قرار می گرفت.

در سلسله شرقی هان، فناوری قفل های سه بهار آهنی چین از سطح نسبتا بالایی برخوردار بود و به تدریج به یک قفل سه فنری مس تبدیل شد. ساختار آن به شکلی بود که سه قطعه مس به شکل بشقاب در قفل نصب می شد و صفحه مسی با نیروی الاستیک بسته و باز می شد. بعد ها با نوآوری فناوری، این قفل به تدریج جای قفل های قبلی را گرفت، زیرا هسته قفل آن پیچیده تر از قفل قبلی بود. بنابراین ضریب ایمنی افزایش یافت. این قفل ها هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما با توسعه فناوری، وسایل سارقان پیچیده تر شده و انواع قفل درب ضد سرقت به وجود آمده است.

 

انواع قفل درب ضد سرقت

قفل های درب ضد سرقت فعلی عمدتاً به دو دسته تقسیم می شوند: قفل درب ضد سرقت مکانیکی و قفل درب ضد سرقت الکترونیکی.

قفل درب ضد سرقت مکانیکی:

ساختار قفل های درب ضد سرقت مکانیکی به طور عمده به سه قسمت تقسیم می شوند: هسته قفل ، بدنه قفل و دسته پنل.
این مواد به طور کلی شامل یک فولاد ضد زنگ ۳۰۴، مس خالص، آلیاژ روی و آلیاژ آلومینیوم هستند. ماده انتخاب شده برای سیلندر قفل درب ضد سرقت، ترجیحا مس خالص یا فولاد ضد زنگ ۳۰۴ است. مس خالص دارای خواص مکانیکی ، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش است. همچنین فولاد ضد زنگ ۳۰۴ از پایداری، مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر زنگ زدگی برخوردار است. از آنجا که بدنه قفل به استحکام و پایداری مواد نیاز زیادی دارد، توصیه می شود فولاد ضد زنگ ۳۰۴ را انتخاب کنید.

دسته پنل قفل های درب ضد سرقت را می توان از فولاد ضد زنگ ۳۰۴، مس خالص یا آلیاژ آلومینیوم انتخاب کرد. مس خالص دارای چندین مزیت مانند سبک بودن، استحکام زیاد، بدون روکش و ضد زنگ زدگی و عدم کهنه شدن است. استحکام آلیاژ روی زیاد نیست و بیشتر در دسته درب ضد سرقت استفاده می شود.

 

 

قفل مکانیکی درب ضدسرقت

طبقه بندی قفل های مکانیکی:

قفل های درب ضد سرقت مکانیکی با توجه به نمرات طبقه بندی می شوند: کلاس A، کلاس B، کلاس C
بدیهی ترین روش رتبه بندی تقسیم بر اساس پیچیدگی کلید قفل درب ضد سرقت است.

هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس A:

کلید قفل درب ضد سرقت از نوع مسطح یا هلالی است با یک شیار در یک طرف یا هر دو طرف کلید. یک کلید با چهار طرف محدب که شکل چهار ضلعی است.

هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس B:

کلید این نوع قفل درب ضد سرقت مسطح یا هلالی است و دارای دو ردیف شیار مقعر در یک یا هر دو طرف کلید است. کلید دارای یک سوراخ مقعر با چند نقطه استوانه ای است.

هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس C:

کلید قفل درب ضد سرقت از نوع صاف است و در یک یا هر دو طرف ‌کلید دو ردیف شیار مقعر و Sشکل وجود دارد. این کلید دارای دو مارپیچ داخل و خارج است.بدیهی است هسته قفل درب ضد سرقت کلاس C امن ترین قفل است.

 

قفل الکترونیکی درب ضد سرقت

 

قفل درب ضد سرقت الکترونیکی:

قفل درب الکترونیکی ضد سرقت ترکیبی از فناوری پیشرفته و قفل درب مکانیکی است. این قفل درب ضد سرقت نه تنها از ضریب ایمنی بالاتری برخوردار است بلکه راحت تر و بدون نگرانی نیز می باشد. انواع قفل درب ضد سرقت الکترونیکی مانند قفل اثر انگشت، قفل رمز عبور، قفل چاپ کف دست، قفل تشخیص چهره و قفل کارتی وجود دارد.
قفل درب ضد سرقت کارتی در آپارتمان های هتل رایج است. از قفل های تشخیص چهره به دلیل مصرف زیاد انرژی ، در نقاط دسترسی یا درهای امنیتی با سوراخ کردن سیم استفاده می شود. همچنین قفل هایی با سطح امنیتی بالاتر مانند قفل عنبیه و قفل های وریدی وجود دارد که معمولاً در بانک ها و برای مناطق فوق سری مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات خرید قفل درب ضد سرقت با اثر انگشت:

ساختار اصلی قفل اثر انگشت شامل پنل های جلو و عقب، بدنه قفل، سیلندر قفل، سر اثر انگشت، برد مدار، موتور و دسته است.
مواد و طرز کار پنل قفل درب ضد سرقت اثر انگشت نوع قفل را تعیین می کند.
مواد پنلی که برای انتخاب توصیه می شود فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یا آلیاژ آلومینیوم هستند. دلیل این امر این است که این مواد از مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش و ماندگاری طولانی برخوردار هستند.
جنس بدنه این قفل درب ضد سرقت ترجیحا از استیل ضد زنگ ۳۰۴ باشد زیرا این ماده از بالاترین مقاومت و پایداری برخوردار است.
این قفل علاوه بر بدنه قفل مکانیکی معمولی، دارای بدنه قفل الکترونیکی نیز می باشد. بدنه قفل الکترونیکی به دو قسمت بدنه قفل الکترونیکی انتقال دنده و بدنه قفل القایی مادون قرمز تقسیم می شود.
تفاوت بین دو بدنه این قفل های درب ضد سرقت بسیار ساده است. هنگامی که درب باز یا بسته می شود، صدای موتور وجود دارد.
بدنه قفل القایی حساس تر است، عمل آن سریع تر انجام می شود، اما دارای هزینه بالاتر است، که در قفل های درجه بالا متداول می باشد.
در قفل اثر انگشت، سیلندر قفل هسته اصلی، قسمت مکانیکی می باشد. ترجیح داده می شود که سیلندر قفل از نوع کلاس C باشد.
دو نوع مواد تعیین اثر انگشت در بازار وجود دارد، یکی مواد سنجش نوری و دیگری مواد سنجش نیمه هادی است. بین این دو، اولویت انتخاب با مواد سنجش نیمه هادی می باشد که به سه دلیل اصلی است.

  • اولین دلیل این است که ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی می تواند به لایه سطح پوست نفوذ کند و فقط اثر انگشت بدن زنده را تشخیص دهد. اثر انگشت قابل کپی نیست. بنابراین امنیت بسیار بالاست.
    دومین دلیل این است که ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی از ده ها هزار خازن تشکیل شده و از حساسیت و دقت بسیار بالایی برخوردار است.
    سومین دلیل این است که ماژول تشخیص اثر انگشت نیمه هادی از میزان شناخت بالایی برخوردار است.

 

سر اثر انگشت نیمه هادی دارای معایبی نیز می باشد:

یکی اینکه ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی کمی گرانتر است. صفحه خازنی ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی یک صفحه خازنی است که از ده ها هزار خازن تشکیل شده است. قفل درب ضد سرقت دارای الزامات مورد نیاز فنی و مواد بیشتری است و بنابراین هزینه بسیار بالاتر خواهد بود.
مورد دیگر این است که ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی در قفل درب ضد سرقت به راحتی حفظ نمی شود زیرا پنجره جمع آوری سر اثر انگشت نیمه هادی تحت تأثیر لکه ها و الکتریسیته ساکن قرار می گیرد و به راحتی خراشیده می شود. بنابراین لازم است در هنگام استفاده به حفاظت و نگهداری توجه شود، در غیر این صورت عمر این نوع سیستم کوتاه خواهد بود.
در قفل درب اثر انگشت، برد الکترونیکی و موتور قفل درب ضد سرقت اثر انگشت، هسته اصلی قسمت الکترونیکی می باشد.
در بین مارک های بین المللی، فقط سامسونگ و سیراک تیم تحقیق و توسعه مادربرد خود را دارند. در مورد مارک های چینی ، بسیاری مانند Lianchuang و Philipsوجود دارند.
از نظر دسته های قفل اثر انگشت، اساساً مشکلی با نوع مواد آن وجود ندارد، اما نکته ای که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که اگر در خانواده فرزند کوچک یا حیوانات خانگی نیز وجود دارند، هنگام انتخاب باید دستگیره ها را در نظر بگیرید. این امر نه تنها مؤثر است بلکه باعث می شود کودکان یا حیوانات خانگی به طور تصادفی در را باز نکنند.

منبع:https://doorcoo.ir



:: بازدید از این مطلب : 1102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 مرداد 1399 | نظرات ()